قسمت دوم: آداب دعا
در کتاب «المختار من کلمات الامام مهدی» مي گويد: آداب دعا را فراگير و بنگر که چه کسي را مي خواني؟ و چگونه مي خواني؟ و برای چه مي خواني؟ و بينديش که از چه مي پرسي؟ و برای چه مي پرسي؟
دعا يعني طلب اجابت همه اين موارد از جانب شما به سوی حضرت حق، و ترک همه اختيارات و تسليم همه امور چه ظاهری و چه باطني به خدای متعال است.
اگر دعا را با شرايط انجام نداديد منتظر اجابت نباشيد، زيرا که او آشکار و نهان را مي داند، شايد خدا را به چيزی مي خواني که او از نهان خلاف آنرا مي داند.
بايد دانست که اگر خدا ما را به دعا امر نمي کرد ولي ما با اخلاص دعا مي کرديم، از فضلش دعای ما را اجابت مي فرمود، پس در صورتيکه خداوند ضامن استجابت دعايي شده که با شرايط انجام شود، چگونه اجابت نکند؟
آداب دعا عبارتند از:
اول
: دعا با « بسم الله الرحمن الرحيم » آغاز شود.
پيامبر خدا(ص) فرمود:
لا يردّ دعاء أوّله «بسم الله الرحمن الرحيم». دعاي که اولش «بسم الله الرحمن الرحيم» باشد رد نمي شود.
دوم: پيش از دعا، حمد و سپاس پروردگار را به جا آورد.
مولای ما حضرت امام صادق(ع) فرمود:
کلّ دعاء لا يکون قبله تحميد فهو أبتر. هر دعايي که قبل از آن حمد و سپاس خدای متعال گفته نشود، دعايي ناقص و ابتر است.
در روايتي ديگر آمده است:
همانا در کتاب اميرالمؤمنين علي(ع) چنين آمده است: مدح و ثناء پيش از دعا و خواستن است، چون خواستي خدای متعال را بخواني، اول او را ستايش کن. راوی مي گويد گفتم: چگونه او را ستايش کنم؟ فرمود: مي گوئي:
يا مَن أقرَبُ إليَّ مِن حَبلِ الوَريد٬ يا مَن يَحُولُ بَينَ المَرءِ وَ قَلبِهِ٬ يا مَن هُوَ بالمَنظَرِ الأعلی٬ يا مَن لَيسَ کَمِثلِهِ شَيءٌ .
ای خدايی که به من از رگ گردن نزديکتری٬ ای کسی که ميان انسان و دل او حائل می شوی٬ ای کسيکه در چشم انداز بلند مرتبه ای هستی، ای کسيکه مثل و مانند تو نيست.
سوم: بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستد.
پيامبر خدا(ص) فرمود: صلاتکم عليّ إجابة لدعائکم، و زکاة لأعمالکم . درود و صلوات فرستادن شما بر من، سبب اجابت دعای شما و پاکيزه شدن اعمال شما است.
مولای ما حضرت امام صادق(ع) فرمود: لايزال الدعاء محجوباً حتّی يصلّی علی محمّد و آل محمّد. دعا همواره در حجاب است تا اينکه بر محمّد و آل محمّد(ع) صلوات و درود بفرستد. در حديث ديگر می فرمايد:
کسيکه به سوی خدای متعال نيازی داشته باشد بايد آن را با صلوات بر محمّد و آل محمّد(ع) آغاز نمايد، سپس حاجتش را از خدا بخواهد، و بعد دعا را با صلوات بر محمّد و آل محمّد(ع) تمام کند، زيرا که خدای متعال کريم تر از آن است که دو طرف کلامی را بپذيرد و وسط آن را رها کند، چون دعا با صلوات بر محمّد و آل محمّد(ع) باشد محجوب نمی شود.

ادامه دارد

/ 8 نظر / 11 بازدید
hozayfeh

باز رمضان آمد * و باز بی مهدی(عج) آمد!!! برهم زنيد ياران اين بزم بی صفا را *مجلس صفا ندارد بی يار مجلس آرا* بی شاهدی و شمعی هرگز مباد جمعی * بی لاله شورنبود مرغان خوشنوا را * .....بردوست تكيه بايد بر خويشتن نشايد * موسی صفت بيفكن ازدست خودعصارا * بيگانه باش ازخويش وزخويشتن مينديش * جزآشنا نه بيند ديدارآشنارا

جواد بورقانی

سلام عزیز همدل! مطلب مفیدی بود. اتفاقا به اين دعا کردن اهل سنت هميشه اعتراض دارم که بی مقدمه شروع می‌کنن يک ساعت از خدا چيزای مختلف می‌خوان. مثل طلب‌کارا. // برا ظهور آقا تو اين ماه عزيز که همه مهمونيم حتما دعا کنيد. // موفق باشی و در پناه گل نرگس!

farokh

سلام فرا رسيدن ماه مبارک رمضان را تبريک ميگويم.. خيلی وقته که به وبلاگتون لينک دادم...

بهرامی

سلام... خيلی خوب بود...دستتون درد نکنه چون خيلی به جا و به موقع اين مطلب رو گذاشتيد... راستی ايام مبارک ماه رمضان رو به شما تبريک ميگم... خيلی خيلي خيلی التماس دعا....

محب علی

واقعا با خوندن مطالب این وبلاگ روحم تازه میشه. دستت درد نکنه سید جان....... یه چیزی میخواستم بگم : من از اون آدمای خیلی خیلی بدم . اگه پیغامهایی که میزارم در شان و کلاس این وبلاگ نبود زود زود پاکشون کن. آخه میدونی بلاخره هیچی نباشه شما از امثال من خیلی بیشتر میدونی.

حـاج حميـد

با سلام و عرض ادب و احترام و تبريک حلول ماه مبارک رمضان..ماه رمضان، به نوعى فصل محاسبه است. لحظات سرشار از بركات و معنويات رمضان از همين فراغتهاى مطلوب و دوست داشتنى‏است.فرصت‏خلوت با خويش و خداست، ساعات حضورو در مجلس «مراقبه‏» و «محاسبه‏»است، موعد امتحخلاص است، فرصتى است تا «دفتر دل‏» را بگشايى و «كتاب عمل‏»را بازخوانى كنى.بارى ... آينه بردار، كمى در خويش بنگر، در خلوت خويش، با خودت صميمى باش. كيستى، كجايى؟ چه مى‏كنى؟ چه دارى؟ رمضان را مفت از كف مده .....خدا نگهدار و التماس دعا.. برادرتان : حاج حميد

سید حسین

«محب علی »عزيز کجائي کم پيدا؟ خواهش مي کنم شکست نفسي نفرمائيد همين که معترف به ولايت اميرالمومنين(ع) هستي و خودت را محب و دوستار ايشان مي داني باعث يک دنيا افتخاره و کيه که جرئت کنه و بگه از شما بهتره؟ در مورد پيام هم هر چه مي خواهد دل تنگت بگوی اين وبلاگ مال خودته اينجا از کلاس ملاس هم خبری نيست سعي کن مطالبت را تا حد ممکن در آخرين ستون پيام قرار دهي چون معمولا کمتر ستون پيامهای قبلي را چک مي کنم به همين دليل اگر در جواب دادن به پيامت تعلل شد شرمنده ام در ضمن کمتر ما را چوبکاری بفرمائيد باور کن منم چيز زيادی نمي دونم فقط يک چيزی مي دونم و اونم اينکه حق با علي(ع) است. شديدا التماس دعا دارم.

ابوجهل قرشی

آیا دوست دارید با ابوجهل، عموی بزرگوار محمد بحث کنید؟ او بازگشته و باورهایتان را به زیر سئوال میبرد... اگر مسلمان باسوادی هستید بیایید و پاسخش دهید!